sky

איזה שם תואר נכון לתת לימים הללו? שם תואר שלא יוציא את הדברים מפרופורציה וגם לא יתכחש למה שקורה. שם תואר שיסתכל על המציאות ויקח אחריות אישית למשמעויות שלה. שם תואר שיתאים למשמעויות של המפגש הבלתי פוסק עם הידיעה כי המוות הוא חלק מהחיים, עבור כולנו. שם תואר שלא ישתייך לאף פוליטיקה, שלא יבדיל בין דם לדם, שם תואר שבאמת יתאר את מה שקורה.

בהתבוננות שלי על מה שעולה בי עכשיו שם התואר הטוב ביותר שמצאתי הוא “מפחיד”. כשהוא עלה בתוכי בכל עוצמתו ופשטותו, הבנתי מה באמת קורה כאן. למעשה, הימים הללו מציפים הרבה מאוד פחד, האנרגיה סביבנו מוצפת במטען שהוא פחד ומתחברת מאוד חזק לתדר הזה.

במצב כזה עולות בנו שתי תגובות אוטומטיות: האחת היא הכחשה, רצון להסתיר את הפחד ולהראות אומץ מדומה, טוב מדומה, אמונה מדומה או אחדות מדומה, בתגובה זו אנחנו בעיקר משקרים לעצמנו. התגובה השנייה היא השלכה, אנחנו מאשימים אחרים רבים ומגוונים במצב הזה שבו אנחנו מפחדים כי הם הרי יצרו אותו ולא אנחנו ושוכחים להביט פנימה לאמת שלנו. פנימה לפחדים שלנו. פנימה לתחושת האחריות שלנו.

את הפוסט הזה אני כותבת כתגובה לשאלות של כמה מתלמידי שמחפשים תשובה אחרת, תגובה לא אוטומטית. חשבתי שהתגובה שלי יכולה לעזור לכל מי שמחפש להגיב אחרת למצב. הנה כמה תשובות ותובנות שמצאתי בתרגול ובחיפוש שלי ושיכולות לדעתי להועיל גם לתרגול של אחרים, מקצתן כבר נכתבו ופורסמו כתגובה למצב. אך מניסיוני האישי זהו הסדר הנכון אשר מונע מהתרגול להפוך למסווה של פעולת הפחד :

התבוננות – לקיחת אחריות למציאות הפנימית – התגובה האוטומטית נובעת מכך שאנו מזדהים מאוד עם המחשבות והרגשות שעולים בנו בזמנים הללו ויש לנו אינסוף לגיטימציה מבחוץ לשתיהן. כך נוצר מפגש בין האגו המזדהה והמחזק את הפחד לבין ההמון שעושה את אותו הדבר בדיוק. כדי להיות מסוגלים להיעזר דווקא במצב כל כך מפחיד כדי לתרגל, עלינו לזכור את ההתבוננות כדרך פעולה פנימית שמחליפה את ההזדהות. כיוון שהאנרגיה של הפחד היא כל כך חזקה, אנחנו יכולים דווקא לזרום איתה במקום להתנגד לה. כוונתי אינה להיכנע לה, אלא לנצל את המצב האנרגטי כדי להקשיב פנימה לכל הפחדים שבד”כ נמצאים מתחת לפני השטח בצורה הרבה יותר סמויה. החוויה האישית שלי בימים האחרונים לימדה אותי כי כל הפחדים שביום יום אני מצליחה להפיג באמצעות עבודת אור, התבוננות ואי הזדהות, פתאום הפכו לבלתי נסבלים ונדמה כי אין לי סיכוי אי פעם להשתחרר מהם. דווקא במצב הזה, האמת של המצב הפנימי שלנו מתגלה ברב הדרה וזוהי הזדמנות להבין היטב את כל החומרים המרכיבים את הפחדים החזקים והעוצמתיים ביותר שלנו. כדי לעשות זאת עלינו לפנות זמן להתבוננות עליהם ולהפסיק את התגובה האוטומטית של “להמשיך כרגיל”. עלינו להתבונן ולהקשיב, להקשיב ושוב להקשיב למה שהפחדים הללו מספרים ורק אז להרגיע אותם ולרפא אותם. ממש כמו שהיינו עושים עם ילד קטן. יש תרגיל מצויין לחוויה הזו בדיוק ואלו הן ההוראות שלו:
א. שבו בתנוחה נוחה עם עיניים עצומות ונשמו לפחות 10 פעמים כדי להרגיע מעט את כלל המחשבות העוטפות אתכם. נשפו ונשמו נשימות עמוקות עד שתחושו שאתם יכולים להתבונן פנימה.

ב. עכשיו מצאו את החלק בתוככם שמפחד או מסמל את הפחד, דמיינו אותו כדמות, כיצד היא נראית? האם היא צעירה או זקנה? כיצד היא לבושה? מהי הבעת הפנים שלה? שימו לב לכל הפרטים שעולים כשאתם מדמיינים אותה. הודו לה על שהיא מתגלה כך לפניכם ורוצה לעזור לכם.

ג. כעת שאלו אותה מהי היא מנסה להשיג, מדוע היא מרגישה צורך להיות נוכחת בתוככם. אחרי שתשיב לכם, שאלו אותה אם היא חושבת שיש דרך אחרת שהיא תוכל להשיג את מה שהיא צריכה ללא הפחד, דרך חדשה.

ד. לאחר תשובתה שימו לב אם משהו השתנה בה והודו לה.

ה. פתחו את העיניים וחזרו אט,אט לכאן ועכשיו, רשמו לעצמכם את כל מה שעלה בשיחה הזו עם הפחד.

אפשר ללמוד רבות מתרגיל זה אם תהיו פתוחים לקראתו, אני בטוחה שקולות הפחד יגלו לכם דברים על עצמכם ששכחתם או כלל לא ידעתם ושבאמצעות העבודה הזו תוכלו להתמודד איתם בצורה שלוקחת אחריות. יתכן מאוד שתשימו לב כי השורש של הפחד שלכם הוא הפחד מהמוות ואם זה המצב אני בהחלט ממליצה להקדיש זמן לחשיבה מעמיקה על החלק הזה בחיינו שכולנו מנסים להדחיק.

ישנה עובדה נוספת שחשוב שתדעו לגבי פחד. רב הפחדים שלנו אינם טבעיים וגם לא אינסטינקטיבים . ישנם רק שני פחדים כאלו: פחד ממקומות גבוהים ופחד מרעשים חזקים. כמובן שבימים הללו פחד זה נוכח מאוד ולכן חשוב שתבינו שברמה הפיסית זה טבעי מאוד שהוא יעלה, אלו אינם הפחדים שנועדו לתרגיל זה. בתרגיל זה חשוב להתבונן על פחדים שאינם טבעיים ונלמדו על בסיס חוויית עבר או תפיסות שלמדתם.

2. לקיחת אחריות לפעולה מתוך מקום נכון – אחרי שהתבוננתם על הפחדים שלכם תוכלו לקחת אחריות רבה יותר על הפעולות שלכם בימים הללו, תוכלו לראות גם איך יותר שלום פנימי יכול להביא ליותר שלום חיצוני. חשוב מאוד שבמקביל להתבוננות תקחו אחריות על שמירה על חייכם, מתוך הכרה שהם מקודשים. במקביל אם יהיה זה נכון תמצאו דרכים לעזור גם לאחרים, כמו למשל לדאוג למבוגרים או ילדים קטנים במציאת מקום מוגן. תוכלו לחוש אם גם פעולות נוספות נכונות לכם, חשוב שאלו יבואו לא מתוך מקום של תגובה מתוך פחד או התגוננות (כמו כעס או זעם על “צד אחר”) אלא דווקא מתוך אהבה, בעיקר לחיים. ככל שתתבוננו יותר ותיקחו יותר אחריות על מציאותכם הפנימית כך יהיה לכם קל ופשוט יותר לקחת אחריות על הפעולה שלכם ולפעול מתוך לב חומל ונבון.

3. הרפיה והמצאות ברגע – שני התנאים הללו: אחריות פנימית ואחריות לפעולה נכונה, יאפשרו לכם לנשום ולהרפות יותר ויותר מתוך נוכחות ולא הכחשה או כפייה פנימית של שקט מדומה. תוכלו להיעזר בכל טכניקה של הרפיה או מדיטציה שאתם מכירים ולנשום נשימות מלאות. תוכלו גם להיעזר במצב כדי לתרגל נוכחות ברגע כיוון שזהו מה שהמצב דורש.

4. שליחת אנרגיית ריפוי או נשיאת תפילה – שתי פעולות אלו שחשובות כמובן תמיד ועוד יותר בזמנים אלו , חשובות מאוד ותורמות לריפוי המצב, אך חשוב להבין שללא השלבים הקודמים, מחשבות אלו יוכלו דווקא לחזק את הפחד ולעשות פעולה הפוכה, כיוון שנדרשת כנות רבה להביא לריפוי. אם לא תהיו אמיתיים עם עצמכם, אם לא תתבוננו בכלל הרגשות שעולים בכם, אם לא תקחו אחריות, אין טעם שתנסו להביא אנרגיות ריפוי, הם פשוט לא יעבדו. הסיבה היא פשוטה, הריפוי חייב להתחיל בתוככם. ככל שתעצימו את האפשרות להביא ריפוי דווקא בימים אלו למקומות כואבים ומפוחדים בתוככם, כך תעצימו את הריפוי הכללי שיתרחש ואת עוצמת האמונה ותפילת האמת. אך אם תהיה זו רק אסטרטגיה להסתיר את הפחד מעצמכם אז אתם למעשה תחטיאו את מטרתכם הגבוהה ותעצימו את תחושת הקורבן והפחד.

אני מקווה שתובנות אלו יעזרו לכם להתמודד עם הפחד ולהביא עוד ועוד אהבה לתוככם וכמובן נושאת תפילה שיותר ויותר שלום פנימי ישרור בתוכנו ומתוכו יצמח שלום חיצוני וכי קדושת החיים תשוב להיות ערך עליון עבור כולנו.

Share →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>