Light_of_Hanukkah

חג החנוכה שהוא חג האור , מזכיר לנו את השאיפה לראות מתוך מקום מואר ובהיר ולכן זוהי  הזדמנות נפלאה לחזור לכתיבה. ההתמסרות לבריאה שלי כאמא היא שהביאה את השתיקה שלי כאן, כמו שההתמסרות לפרידה מהאמא שלי הביאה את השתיקה הקודמת . שתי השתיקות הללו הביאו איתן פריצות דרך משמעותיות שאת הפירות המתוקים שלהן אני מבקשת לחלוק.

כל נר מביא איתו אור לעולם ולצידו נס, וכך אני חשה בתוך החיים,יום, יום, שעה,שעה.

אך כבסיס להבנת הנס נדרשת המשגה נכונה, בהירות ודיוק ואותם אני מבקשת להעניק לכם מתוך התרגול וההבנה שלי ומתוך הנסיון הנבנה של ליווי תהליכי התפתחות. ההמשגה הזו דרושה בתוך אין סוף מסרים על רוחניות ובלבול גדול ביחס למושגי היסוד של הנתיב הרוחני. אילו לא היינו זקוקים למיינד לא היינו זקוקים להמשגה, אך כיוון שההבנה שלנו את הדרך עוברת דרכו היא נחוצה לנו.

הבחירה במושג הראשון נובעת מטקס הדלקת הנרות שבתוכו משמש השמש כנר ראשון. מתוכו נובעים כל שאר המאורות. מדוע נחוץ לנו השמש בתוך הטקס הזה?

אני בוחרת להתמקד בנחיצות שלו כדי להבין שההגדרה הפנימית אל מול עצמנו מי הוא השמש, כלומר מי הוא הנוכח בכל יום ויום, מי הוא מקור הנס, מי הוא המקור שאיתו אנו מדליקים את הנרות האחרים, היא ההגדרה המכריעה ביותר בשינוי שאנו מבקשים לחוות בהתמרת הסבל באושר ובהבאת הנס אל תוך חיינו.

ללא תרגול רוחני והבאת מודעות לחיינו, השמש בחיינו הוא האישיות (או עצמי או האגו), וככל שאנו מביאים התמרה לדרך של מודעות וקדושה כך השמש בחיינו הוא המהות הגבוהה שלנו, שנקראת לעיתים נשמה, אינטואיציה, הוויה או  תודעה גבוהה ושמחוברת לאלוהים.

כדי שנוכל להיות מדוייקים בהתמרה הזו עלינו להבין תחילה מהו האגו הזה שכולם מדברים עליו. כיוון שהבנת האגו היא נושא מעמיק ביותר אני מבקשת להציג הגדרה תמציתית ביותר שלו כמעין מבוא והבהרה בתוך בלבול במסרים השונים לגביו. מדובר בהגדרה כמעט מילונית ולכן מתומצתת מאוד וכדי להיעזר בה נדרש תרגול הרבה יותר מעמיק, אך בתוך התרגול עוזר להיזכר בהמשגה הנכונה כמעין מצפן שעוזר לנו לנווט בתוך החוויות השונות של החיים.

ראשית יש להבדיל בין האגו כפי שמגדירה אותו הפסיכולוגיה המערבית לבין האגו שמשמש להמשגה בפסיכולוגיה הרוחנית. על אף שכלל ההשקפות הפסיכולוגיות מתארות התפתחות של "אני נפרד" כמהלך בריא, ישנו הבדל בהתייחסות אל האגו או האישיות.

בפסיכולוגיה המערבית , כיוון שאין התחייסות אל אחדות, אלוהות או מהות פנימית (נשמה), העצמי, האגו והאישיות אחד הם. התפתחות בריאה היא התפתחות של עצמי ואישיות שמהווים את האגו כמרכיב מארגן חיוני. לפי השקפה פסיכולוגית זו אם אנו בונים אגו בריא אשר מביא לנו בטחון עצמי, אין צורך להמשיך בתהליך טרנספורמציה. מסיבה זו, על אף שבפסיכולוגיה המערבית ישנה מגמה לאמץ לא מעט מושגים רוחניים וללמוד מהפסיוכלוגיה הרוחנית יותר ויותר, חשוב לבחון כיצד ההסתכלות הפסיכולוגית הספציפית מתייחסת למושגים של אגו,אישיות ועצמי.

הסיבה היא שהאגו, העצמי והאישיות בתרגול הרוחני הוא סיפור אחר לגמרי. כיוון שישנה הנחה כי קיימת אחדות מעבר לכל וכי ישנה אפשרות להגיע לתחושה של חיבור לאחדות הזו, הטרנספורמציה אינה מסתיימת בבניית בטחון עצמי, אלא בשחרור ממבנה של אישיות אשר נבנה מתוך מרחק והתנתקות מהמהות. אדם אינו בריא נפשית ולא יכול להיעזר כשורה בפרקטיקות של תרגול רוחני אם הוא ממשיך להיצמד לאישיותו ולאגו שלו ללא התמרה. הבדל זה הוא הבדל מהותי במיוחד כשמגיעים לשלבים מתפתחים ועמוקים יותר של עבודה פסיכולוגית רוחנית.

הפסיכולוגיה הרוחנית מבינה כי התפתחות פסיכולוגית תקינה מביאה לאגו אשר תפקידו לשמור על המהות כפי שהיא באה לידי ביטוי בגוף ובתחושות ומחשבות המחוברות אליה, אך כתוצאה מלמידה לא בריאה אנו מעמיסים על האגו את העצמי ואישיות אשר מביאים למחשבות עודפות, רגשנות יתר ורגשות עוכרים של קנאה,כעס, ספק עצמי,אשמה ואת אלו אנו מבקשים לשחרר.

לכן, על אף החיבור בין דיספלינות רוחניות שונות, מורים רוחניים ודיספלינות רוחניות שונות מדגישות הגדרות שונות  של האגו. את התיאורים השונים של אגו ניתן לחלק לשלושה:

1. האגו כמשווה ושופט– הגדרה זו מדגישה את האגו כמפריד אותנו מהשלם או מהאחדות ולכן זהו האגו שעסוק בהשוואה. למעשה מינקות אנו לומדים להשוות את עצמנו לאחרים ולשפוט את עצמנו ביחס אליהם. זוהי הבניה חזקה מאוד חברתית ותרבותית של השוואה שטבועה בתאינו עמוק מאוד. השוואה זו יוצרת עולם פנימי שלם של שוטרים ושופטים העסוקים ללא הרף ומסבים לנו הרבה מאוד סבל.

2. האגו כאוסף מנגנוני ההגנה – במקביל להבניית ההשוואה, נבנים גם אוסף של מנגנוני הגנה שנבנו במהלך חיינו על מנת להתמודד עם העולם סביבנו. מנגנונים אלו גורמים לנו לראות מצבים סביבנו בצורה הפוכה ומולידים חוסר חיבור לטבעה של המציאות. עבודה רוחנית חושפת את המנגנונים הללו על מנת לשחררם.

3. האגו כגוף הכאב– גוף הכאב הינו המרכיב שבנו שנאחז בכל הכאב שחווינו ואינו מוכן לשחררו, גוף זה מוזן מכאב שהגיע גם מגלגולים קודמים וגם מאלמנטים ששייכים לחיים הנוכחיים ולדור ההורים שלנו . כאשר אנו מביאים ריפוי ברמה האנרגטית אנו משחררים עוד ועוד כאב וכך משתחררים מעוד ועוד חלקים של האגו. גוף הכאב ניזון בעיקר ממחשבות וממתח שנאסף בגוף הפיסי שלנו ולכן נדרשות פרקטיקות המשחררות אותנו מחשיבה (לא מידיעה) וממתח מיותר.

כאשר אנחנו פוסעים בדרך רוחנית אנו מבקשים להשתחרר מהאגו ולהתחבר למהות ולראות את העולם בצורה ברורה ובהירה יותר ללא השלכות. כך אנו בונים אינטליגנציה גבוהה יותר אשר מאפשרת תגובה נכונה לכל מצב ומצב ללא הכללות וכמובן תחושה של אושר רב יותר.

מתוך התבוננות על שלושת הפרספקטיבות הללו אנו יכולים לבנות תרגול שלם ומקיף הנותן מענה להופעתו של האגו בתוך היום יום שלנו וכך, אט אט למוסס אותו ולהתחבר למהותנו.

תרגול זה מביא אותנו למקום של יותר שלווה כיוון שיש לנו על מי לסמוך. אנו יכולים לסמוך על עצמנו כיוון שאנו מחוברים למהותנו אשר מחוברת לאלוהים או לפרספקטיבה גבוהה יותר. אנו יכולים לכן להיות צנועים, אוהבים ומודים ללא צורך בהשוואה או תחרות, ללא צורך במנגנוני הגנה וללא האחזות בכאב שיושב בתת המודע. אנו יכולים להרשות לעצמנו להיות מוארים ולנצח בגבורה ובנס על כל המלחמות הפנימיות בין קול האמת לקול ההונאה העצמית.

כדי להתמיר את האגו נדרשת עבודה עמוקה מאוד ולכן אם מילים אלו הדהדו בליבכם וגרמו לכם לשאול שאלות הנוגעות ליישום הידע הזה בחיי היום יום, אני ממליצה על שלוש דרכים אשר מאפשרות המשך העמקה.

הראשונה הכרחית ובלעדיה לא ניתן לתרגל והיא המדיטציה או ההתבוננות. אני ממליצה במיוחד על ספרו של בארי לונג על מדיטציה וישנן גם הקלטות שלו.

השניה היא קריאה של ספרות מתאימה.  הנה כמה המלצות לספרים שעזרו לי בדרך, מעין סילבוס להתמרת האגו:

  1. לחיות מתוך שמחה – סאנאיה רומן 
  2. אושו – מדיטציה – ראשית החופש ומהותו
  3. בארי לונג – רק הפחד מת
  4. ג'ק קורנפילד – הלב הנבון

השלישית היא עזרה ממורה. אנשים רבים בוחרים להיעזר במורה בתהליך זה על מנת להבין כיצד ליישם כלים אלו בחייהם האישיים. אני מזמינה אתכם ליצור עימי קשר ולבחון ליווי בתהליך ההתמרה הזה ובהבאת המהות חזרה אל חייכם.

מאחלת חג אורים שמח מלא בצבעוניות המחברת למהות השמחה.

Share →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>